Fleet Hub är en plattform byggd på en modern och flexibel teknikstack som syftar till att förse tillverkande företag med en modern lösning. Den stödjer både intern och fältpersonal i hanteringen av den installerade basen, deras reaktiva och proaktiva tjänster, och för att vara effektiva vid försäljning av reservdelar.

Övergripande egenskaper hos en lämplig tillverkare för Fleet Hub är:

  • Tillverkning av produkter med behov av service och underhåll över en längre tid
  • Ett behov av att hålla reda på den installerade basen, inklusive servicescheman och en uppdaterad reservdelslista för den specifika produkten hos kunden
  • Intern personal som behöver ha tillgång till all produktrelaterad information för effektiv hantering av reaktiv och proaktiv service och underhåll
  • Fältpersonal, såsom mekaniker, som behöver kunna ta med sin planerade service i fält för att enkelt kunna arbeta med checklistan och uppdatering av reservdelslager
  • Ofta en utökad serviceorganisation inklusive servicepartners, i behov av samma systemförmågor för intern och fältpersonal, men för de kunder de ”äger”

Vanliga situationer i eftermarknadsfaser:

  • Låg kontroll av produktdata per kund
  • Analog, eller låg data, arbetar internt och i fält
  • Reaktivt underhåll svårt och beroende av individer på kundsidan, tjänsteleverantör eller i den egna organisationen
  • Ingen översikt över statusen för produkt- och serviceschemastatus
  • ERP-systemet är avsett att stödja alla aspekter av eftermarknaden men verkligheten hos ett ofta gammalt, statiskt och oflexibelt ERP-system innebär att det mestadels är omöjligt i teorin
  • Ofta har en ganska låg % av möjlig eftermarknadsförsäljning realiseras

Det övergripande syftet med Fleet Hub är att etablera kontroll och öka datakvaliteten på eftermarknaden. Att öka lönsamheten genom att låsa upp den förlorade eftermarknadstjänsterna och reservdelsförsäljningen.

Fleet Hub har utvecklats i samarbete med Marine Jet Power (www.marinejetpower.com ), en världsledande tillverkare av vattenjetmotorer.